Dårlig omtale af danske mellemstore virksomheder overrasker eksperter

Dårlig omtale af danske mellemstore virksomheder overrasker eksperter

Pressemeddelelse: SAFEonNET® har netop udgivet analysen ”50 dage med dårlig omtale” for 2016, som viser et proportionelt misforhold af dårlig omtale for mellemstore virksomheder i det danske mediebillede.

Mellemstore danske virksomheder rangerer for første gang dårligere end små virksomheder

Analysen viser, at udviklingen i negativ omtale fra 2015 for mellemstore virksomheder kun er på knap 0,6 %, hvorimod den negative omtale af små virksomheder er mere end halveret i perioden. Eksperter vurderer på den baggrund, at mellemstore virksomheder er mere sårbare i mediebilledet end først antaget.

De store medier har en høj styrke på nettet og i Googles søgeresultater. Vælger medierne derfor at publicere artikler online, hvor virksomheder nævnes i forbindelse med fx dårlige forbrugeroplevelser og generel negativ omtale, betyder det, at de negative historier ligger synligt på nettet og let tilgængeligt – for altid. Så selvom en sag ikke længere er aktuel eller relevant, kan den få ufortjent meget opmærksomhed ude i fremtiden. Noget som kan have konsekvenser for omsætning bl.a. i form af nedgang af kunder, som går til konkurrenten uden dårlig omtale på nettet” udtaler William Atak, adm. direktør i SAFEonNET®

Det markante fald i negativ omtale for små virksomheder vurderes som en yderst positiv faktor for det danske erhvervsliv, mens de stagnerende tal for de mellemstore virksomheder bliver i analysen vurderet til at være en bekymrende tendens.

Mere end hver femte virksomhed ramt af dårlig omtale er en SMV

Det konstateres yderligere i analysen, at den negative omtale af danske SMV’er fylder mere end 20 % af den samlet omtale. Analysen er foretaget på landsdækkende medier, hvor interessen for at skrive om de store virksomheder helt naturligt er større Det noteres derfor i analysen, at det er en bemærkelsesværdig trend, at små og mellemstore virksomheder udgør en femtedel af de ramte virksomheder.

Læs resultaterne af undersøgelsen 2016 her

Fakta: ”50 dage med dårlig omtale” 2016

SAFEonNET® har overvåget disse otte etablerede nyhedsmedier: DR.dk, TV2.dk, EB.dk, BT.dk, Politiken.dk, Lokalavisen.dk, B.dk, cphpost.dk.

Hver dag i 50 dage er alle nyhedsartikler (svarende til 34.971 nyhedsartikler) i de udvalgte medier blevet læst og kategoriseret på baggrund af, om artiklerne indeholdt dårlig omtale og hvilke virksomheder, det har drejet sig om.

Analysen er gennemført fra d. 17. januar til d. 6. marts 2016.