30 sep Reputation Center vil afsløre din virksomheds værdi
Teamet bag verdens første “shitstorm-forsikring” løfter nu sløret for nyt globalt Reputation Center, der kan være med til at vurdere virksomheders værdi – eller mangel på samme.
I foråret stiftede danskerne for første gang bekendtskab med virksomheden SAFEonNET, der meldte sig på markedet med verdens første “shitstorm-forsikring”. Ideen bag denne såkaldte “shitstorm-forsikring” voksede for virksomheden i første omgang ud af idéen omkring et Reputation Center, der skulle generere data om virksomheders online omdømme og værdi. Der er nu kommet handling bag tankerne, og Reputation Center vil snarligt blive en realitet.
Med det nye Reputation Center, der vil have sit kraftcenter i København, vil SAFEonNET være med til at give globale ratings af personers og virksomheders omdømme og brandværdi, og dermed kunne bidrage til investeringsselskabers, virksomheders, kreditinstitutters m.fl. arbejde med værdisættelse.
“Det har været svært at holde hemmeligt i al den tid, men det har været nødvendigt med arbejdsro omkring projektet”, fortæller William Atak og fortsætter: “Det har dog været svært at holde kortene ind til kroppen, når det, man arbejder med, kan påvirke og hjælpe så mange mennesker og virksomheder”.
Samarbejde med Rådet For Digital Sikkerhed og Københavns Universitet
Reputation Center vil via matematiske, kalibrerede algoritmer med stor nøjagtighed kunne udregne privatpersoners og virksomheders Reputation Risk, dvs. risici for at få et negativt renommé, ud fra deres online omdømme og brand. Formlen til at give et billede af virksomheders omdømme og brandværdi er en metode, som SAFEonNET allerede gør brug af i deres daglige arbejde med virksomheders omdømme, og var også den, der inspirerede dem til at starte Reputation Center.
Direktør William Atak forventer, at Reputation Centers typiske kunder vil være forsikringsselskaber, banker, investorer, virksomheder og kreditvurderingsselskaber, men mener også, at det vil være interessant for en lang række andre typer af virksomheder, som fx revisionsselskaber, ministerier, personer og rekrutteringsbureauer.
“Det er gået utroligt stærkt, siden det er sluppet ud, hvad vi går og arbejder på. Over sommeren er vi bl.a. blevet optaget i Rådet For Digital Sikkerhed, SAFEonNET har indgået samarbejde med verdens største forsikringsselskab AIG, og vi har præsenteret projektet for CIBS (Center for Information and Bubble Studies) ved Københavns Universitet, der er interesserede i et samarbejde omkring vores matematiske algoritmer”, fortæller William Atak.
Mange interessenter
Reputation Center er stadig under udvikling, og William Atak forventer at slå dørene op for omverden sommer 2016. Virksomheden oplever allerede nu en stigende interesse:
”Specielt har vi pt. interessante dialoger med virksomheder, der arbejder inden for investeringsområdet, da netop svingninger på de digitale medier kan være med til at forudsige positive og negative tendenser, før de rent faktisk sker”, udtaler William Atak, der glæder sig til at give det nye projekt luft under vingerne.